De RAN staat voor de Reputatie Academie Nederland.
Een reputatie opbouwen is een kwetsbaar en complex proces met vele valkuilen en dilemma’s.
Daar heeft u kennis, vaardigheden en instrumenten voor nodig.
De Reputatie Academie Nederland heeft daar het vak reputatiekunde voor ontwikkeld: op basis van gedrag en als aanvulling op bedrijfskunde, bestuurskunde en de regelgeving.
Reputatiewaarden zijn de waarden die belangrijk zijn in de ogen van stakeholders zoals consumenten, cliënten, patiënten, leerlingen, studenten of burgers. Reputatiewaarden zijn gebaseerd op hun ervaringen in het contact met medewerkers van uw organisatie.
Een positieve reputatie is voor een organisatie een licence to operate, een sociale waarde.
Reputatie heeft ook een persoonlijke waarde: het is de kern van uw bestaan, het bepaalt wie u bent,
hoe anderen u zien en over u denken.
Reputatiegedrag is het gedrag dat medewerkers, van portier tot directie, vertonen in contact met stakeholders.
Een imago is gebaseerd op beeldvorming door middel van communicatie via de media. Hiermee geeft u aan hoe u wilt zijn.
Met een reputatiewaarden onderzoek (RWO) meet u wat u volgens anderen waar maakt van uw imago.